Een gevleugelde uitspraak van Transport & Logistiek Nederland om aan te geven welk een functie transport in onze maatschappij inneemt. Supermarkten worden bevoorraad, verse snijbloemen worden dagelijks aangeleverd, bouwmaterialen voor misschien wel uw nieuwe huis worden vervoerd en uw prachtige Miele wasmachine komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Gek dan toch dat het vooral de transportsector is die als boeman wordt aangewezen wanneer we ’s ochtends weer bumper aan bumper kunnen genieten van de prachtige skyline van Deventer?
De sector heeft het niet makkelijk. Marges zijn laag, kosten hoog en dankbaarheid en waardering zijn ver te zoeken. En dat terwijl juist de transportbranche enorm vooruitloopt in filebeperkende maatregelen. ’s Nachts bevoorraden, buiten de piekuren van de spits rijden, zoveel mogelijk lege vrachtwagens voorkomen. Als er één groep is die werk maakt van filebestrijding, dan zijn het onze truckers wel!
En daar zouden we best wel wat van kunnen leren. Want wij als ondernemers kunnen eveneens een positief steentje bijdragen aan de filedruk. Bijvoorbeeld door het invoeren van flexibele werktijden. Waarom uw werknemers perse om negen uur laten beginnen als het niet strikt noodzakelijk is? Waarom kunnen uwe medewerkers niet ’s avonds een paar uurtjes extra werken?
Thuiswerken is een andere oplossing die bijdraagt aan het verminderen van het Nederlandse fileleed. En dat kan evenzogoed in combinatie met flexibele werktijden. Er is toch niks op tegen dat uw werknemers ’s ochtends in alle rust thuis wat e-mails doorwerkt, vervolgens zijn kinderen naar school brengt, om pas daarna naar kantoor te komen?
De filedruk biedt overigens ook kansen. En zeker in onze regio, waar het fileleed ons nog enigszins bespaart blijft, hoewel ik me terdege realiseer dat ik mij met deze stelling op glad ijs begeef. Studies geven aan dat in 2020 de A1 helemaal dichtgeslibd zal zijn. Een transitroute of doelgroepenrijbaan is wat mij betreft een mooie oplossing voor dit probleem. Maar met de realisatie van zo’n extra rijbaan maken we ons ook een stuk aantrekkelijker voor ondernemingen om zich hier te vestigen. Bereikbaarheid is een steeds belangrijker wordend argument voor een bedrijf om zich ergens wel of niet te vestigen. Het is daarom van groot belang dat er nou eindelijk eens schot in de zaak komt.
Eén partij heb ik nog niet genoemd in het geheel en dat is de overheid. Uiteraard beslist de landelijke overheid over een eventuele verbreding van de A1. Maar binnen onze gemeentegrenzen valt er eveneens wat te verbeteren. Neem bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Nu we aan de Zweedsestraat gevestigd zijn, zijn we gelukkig weer bereikbaar met de bus. Aan de Rostockstraat was dat echter wel anders. En dat stimuleert natuurlijk niet om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Helaas geldt de slechte bereikbaarheid van de industriegebieden niet alleen voor Deventer. Dat betekent dat ook ik er niet aan ontkom om het gros van mijn klanten met de auto te moeten bezoeken. Voor een bezoekje met het openbaar vervoer aan het industriegebied in Zwolle kun je zo anderhalf uittrekken. En aangezien tijd nog altijd geld is, is de rekensom voor mij niet moeilijk.
Bron: Stentor
Schrijver: Roel Elsman
Interview met Menno Beker
Interessante bedrijven voor thuiswerk oplossingen zijn o.a.: Solid Partners & Digi-works