woensdag 1 augustus 2007

Kop: Wie het kleine niet eert…

Dure uitjes, luxe cadeaus of een exotische trip naar het buitenland. Allemaal middelen om de klant eens goed in de watten te leggen. Dit is echter alleen weggelegd voor grote organisaties met veel geld. Helaas? Ik ben van mening dat de MKB’er zonder veel geld, juist creatiever uit de hoek kan komen. De charme van het MKB zijn juist de spontane acties. Ik ben dan ook van mening: wie het kleine niet eert, is het grote niet weert.

Inleven in de klant is trouwens veel belangrijker dan het uitgeven van geld. Met andere woorden: ik vind het onzin om de klant met veel poen in de watten te leggen. Natuurlijk nemen wij onze relaties ook mee naar leuke en relevante evenementen. Dat doen we graag, maar ook op andere manieren proberen we de klant van dienst te zijn. Zo bieden wij als dienstverlenend bedrijf ondersteuning en denken mee met de klant. Eventueel verwijzen we door naar één van onze partners als we zelf het antwoord niet weten of de tools niet in huis hebben. Het meedenken met de klant wordt erg gewaardeerd.

Contacten opbouwen en onderhouden daar draait het om in het bedrijfsleven. Zo is I-design (www.i-design.nu) aangesloten bij veel clubs, zoals Go Ahead Eagles, de vrienden van Schalkhaar en diverse ondernemersverenigingen in Deventer. Het zijn platformen om ondernemers te ontmoeten en een band op te bouwen. Ook proberen we door middel van de digitale nieuwsbrief het contact met onze klanten te onderhouden. En na de vakantie gaan we de I-borrel weer houden. Dit alles heeft te maken met de verdere professionalisering van I-design.

Wij-gevoel
Deze professionalisering doe je met elkaar. Met je eigen werknemers. Daarom is het belangrijk dat je je werknemers niet uit het oog verliest. Je hebt namelijk samen de verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen van het bedrijf. Ik zeg vaak: het management vormt het koppie van een organisatie en de werknemers het nekkie. Hierbij moet je niet vergeten dat het koppie niet draait zonder het nekkie. Zit iemand privé niet lekker in elkaar, dan is het belangrijk om dit op tijd te signaleren. Om het wij-gevoel te versterken lunchen wij elke dinsdag gezamenlijk met elkaar en drinken op vrijdag om 16.00 uur een borrel. Ook op eigen initiatief wordt er nog wel eens wat georganiseerd. En dat is natuurlijk prima!

Daarnaast hebben we een speciale feestcommissie die ook werknemersuitjes organiseert. Maar ook hiervoor geldt, dat de teller flink begint te lopen als we eens iets groots willen organiseren. Was het uitje vroeger aftrekbaar van de belasting, nu zijn de overheidsregels zo geworden dat het niet aantrekkelijk meer is voor de werkgever om de werknemers mee uit te nemen. Maar gelukkig zijn we een MKB-bedrijf pur sang. We komen niet alleen met creatieve standaard en maatwerk E-business-oplossingen op het gebied van internet, maar ook weten we met spontane uitjes de neuzen van onze medewerkers dezelfde kant uit te krijgen. En dat is belangrijk. Tevreden werknemers zijn immers goud waard!