woensdag 14 april 2010

Bestaat uw bedrijf over tien jaar nog

Bestaat uw bedrijf over tien jaar nog? Een interessante vraag en nu eens niet gesteld vanuit de huidige economische situatie. Want het is niet alleen de economie die bepaalt of u het komende decennium zult overleven, uzelf speelt daar een veel grotere rol in. En ik heb het dan met name over de manier waarop u omgaat met de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van communicatie.

‘Weer een praatje over Social Media?’ hoor ik u denken. Jazeker, maar dit keer niet alleen over de mogelijkheden, maar vooral over een aantal grote misvattingen die er heersen op dit gebied. Via de Speakersacademy en het Sprekersplatform word ik met enige regelmaat gevraagd om een praatje te houden over Social Media. En met eenzelfde regelmaat krijg ik vragen, of beter gezegd verwijten, of het niet allemaal een ontzettende modegrill is, dat hele Social Media. Er zijn mensen die er serieus van overtuigd zijn dat het allemaal wel over waait.

Natuurlijk waait dit niet meer over. 350 miljoen mensen over de hele wereld hebben een Facebook account, 60 miljoen mensen doen in meer of mindere maten zaken via LinkedIn en de filmpjes op YouTube worden elke dag meer dan een miljard!! keer bekeken. Geconfronteerd met deze feiten en cijfers kan zelfs de grootste scepticus niet anders dan toegeven dat Social Media een blijvend fenomeen is.

‘Dat is mijn generatie toch niet die zich hier mee bezig houdt’, is een ander argument dat koud water vrezende ondernemers vaak aandragen om vooral maar niet mee te hoeven gaan in de ontwikkelingen. We kunnen redetwisten over de wenselijkheid ervan, maar een feit is dat de communicatie van een hele nieuwe generatie bijna in zijn geheel via het internet loopt, zeg ik dan. En vroeg of laat komt deze nieuwe generatie ook bij uw bedrijf in dienst. Of denkt u het te kunnen uitzingen met uw huidige personeelsbestand?

Daarnaast bevinden de entrepreneurs van de toekomst zich ook in deze hele nieuwe generatie. En misschien dat deze entrepreneurs van de toekomst in de toekomst alleen maar zaken doen via het internet en de Social Media. Dan is het toch zuur dat u in 2010 de keus heeft gemaakt niet op de toen nog relatief langzaam voortbewegende trein te springen. Hoe snel die trein in 2020 voort dendert is moeilijk te zeggen. Maar dat het in de toekomst lastiger wordt erop te springen dat staat als een paal boven water. Ik heb het al vaker gezegd en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ‘This train is leaving, and you better be on it’.