dinsdag 11 december 2007

Communicatie

Wie het heeft over communicatie, bedoelt heel vaak internet. Maar er is meer dan internet alleen. ‘Internet klinkt ons natuurlijk als muziek in de oren, want wij leveren nu eenmaal de meeste diensten via internet, we bestaan ervan, ’ zegt Menno Beker van I-design in Deventer. ‘Het medium heeft dan ook vele mogelijkheden.

Behalve de email kun je via internet ook gebruik maken van hyves of andere community’s (netwerken) opbouwen. En daarnaast hebben we natuurlijk nog de beschikking over off line communicatiemiddelen zoals mobiele telefonie of sms diensten. Wanneer wij dus met onze klanten spreken over communicatie, dan beperken we ons niet tot één communicatiemiddel maar willen we deze brede lijn van middelen zoveel mogelijk inzetten. Nu is het zo dat bij bedrijven die zich rechtstreeks tot de consument richten, het klantencontact meestal niet zo belangrijk is, maar wel bij bedrijven die zich op de zakelijke markt richten. En aangezien ook wij vrijwel uitsluitend business to business werken, is het persoonlijke contact uitermate belangrijk voor ons. Het persoonlijk contact maakt deel uit van de service die je biedt. Stel dat je een fout hebt gemaakt; veel bedrijven verschuilen zich dan achter hun mail. Maar wij vinden dat je, als er fouten zijn gemaakt, dat gewoon moet toegeven en geen mail moet sturen met excuses, maar gewoon rechtsreeks moet vertellen was er is misgegaan.

Lees meer -->