donderdag 15 november 2007

Googelen of Googlen?

Googelen of Googlen is volgens de Dikke van Dale het zoeken naar informatie op Internet. Het feit dat dit woord al een officieel werkwoord is geeft het belang en vooral de invloed van zoekmachines aan.

Wanneer we de ontwikkelingen op Internet onder loep nemen, zien we dat de trend verschuift van het hebben van een website, naar het gevonden worden op Internet. Maar wanneer is een website nu goed? En aan wat voor standaarden moet deze voldoen? Dat zijn vragen waar de meeste bedrijven mee kampen. Veel bedrijven geven aan wel gevonden te worden maar enkel op hun bedrijfsnaam. Dit houdt niet in dat iemand ook op dat woord zoekt! Wanneer iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een product of dienst zal deze eerder zoeken op de naam daarvan in plaats van een bedrijfsnaam.

Het bepalen van wat je doelgroep zoekt en wat ze belangrijk vinden; daar draait het om! Hiervoor echter, moet je wel voldoen aan de voorwaarden zoals de grote zoekmachines die hebben bepaald. Gevonden worden op Internet vraagt om een combinatie van een professionele technische fundering, voor zoekmachines geoptimaliseerde teksten, een overzichtelijke website en een optimale actualisering van de website. Daarnaast is het na het realiseren van de website van belang om te analyseren wat bezoekers doen en waar ze vandaan komen. Met behulp van linken (Linkbuilding is het actief zoeken van websites die naar uw eigen website kunnen linken en omgekeerd) kunt u een hogere Pagerank (Google waardering) behalen.


Uw internetsite is belangrijk op tal van punten: grafisch design, inhoud, structuur, technische invulling en zoekmachine-vriendelijkheid. Google kijkt ook naar veel punten. Deze punten zijn dus belangrijk voor het bouwen van uw site. Uw webbouwer zal hier rekening mee moeten houden.

Vergeet niet dat Internet een verlengstuk is van uw huidige marketing activiteiten. Als u profijt wil halen uit uw investering dan is het van belang alle mogelijkheden duidelijk te analyseren.