Een student die netjes een studie van vier jaar binnen vier jaar voltooit, is goud waard voor de diverse HBO’s en universiteiten in ons land. Een student die voortijdig zijn studie afbreekt is dat al een stuk minder. Zaak dus voor de diverse HBO’s en universiteiten de uitval zoveel mogelijk te beperken. En de eerste mogelijkheid hiertoe dient zich al bij de voordeur aan, lang voordat een student ook maar een voet in zijn nieuwe studieonderkomen gezet heeft.
Iedereen die ook maar een beetje in het onderwijs zit zie ik nu instemmend knikken en verlangen naar die leuke open dagen, waarop Havisten en Gymnasiasten hun eerste voorzichtige stapjes in de spannende wereld van het hoger en wetenschappelijk onderwijs zetten. Want die ene dag is in deze snelle wereld meer dan voldoende de toekomstige student een representatief beeld te geven van zijn toekomstige school. De mensa wordt prachtig aangekleed, leraren trekken hun mooiste kleren aan, studentenverenigingen beloven vriendschappen voor het leven en dat allemaal om de student over de streep te trekken toch vooral te komen studeren op deze fantastische onderwijsinstelling.
Opgelaten komt de student ’s avonds thuis en stotterend van enthousiasme vertelt hij of haar zijn of haar ouders hoe prachtig het vervolg op de middelbare school wel niet zal zijn. Dit klinkt overdreven, niet? Toch lijkt het erop dat veel onderwijsinstellingen denken op deze manier studenten over de streep te trekken. Studenten die dankzij alle informatie op internet allang van de hoed en de rand van de hogeschool of universiteit weten. Informatie die ze in veruit de meeste gevallen echter niet van de desbetreffende hogeschool of universiteit zelf hebben. En dat is toch gek. Want wie is er nou beter in staat iets over zichzelf te vertellen dan de school zelf?
Hogescholen en, in iets mindere mate, universiteiten doen nog te weinig met internet. En dan vooral met de sociale media op het internet. Hyves, Facebook, Youtube, het zijn allemaal prima instrumenten om de toekomstige student te boeien voor een studie. Maar ook blogs en forums kunnen bijdragen aan het werven van gemotiveerde studenten.
Waarom onderwijsinstellingen een afwachtende houding aannemen op het gebied van Social Media is mij een compleet raadsel. Per slot van rekening is er geen enkele instelling te vinden wiens doelgroep verweven is met de nieuwste communicatiemiddelen als het onderwijs. Toch houden directies en besturen het traditionele werken in stand, mede doordat zij adviesbureaus inhuren die het traditionele werken ook hoog in het vaandel hebben staan. Dat kan allemaal, maar dan moet je er ook niet van staan te kijken dat studenten na een jaartje studeren er achter komen zich hopeloos vergist te hebben in de school. Met alle financiële consequenties van dien.
dinsdag 22 december 2009
Wat moeten we nog veel leren.
Labels:
Alumni,
crowdsource,
Facebook,
HBO,
Hyves,
Linkedin,
nieuwe media,
studeren,
Twitter,
Universiteit