(Bron: Menno Beker / Roel Elsman)
Social Media. De term zal nog niet iedereen iets zeggen, maar we zijn er wel allemaal mee bezig. LinkedIn, Xing, Facebook, Hyves, Twitter, Youtube, allemaal voorbeelden van Social Media. Allemaal online PODIA (platformen) waar gebruikers zelf de inhoud verzorgen. Ogenschijnlijk zeer laagdrempelige internetvoorzieningen.
Maar in dat laagdrempelige schuilt (hem) nu net het gevaar. Niet voor niets waarschuwt de overheid particulieren goed na te denken over de mogelijke gevolgen, (voordat ze) hun hele ziel en zaligheid, voor iedereen zichtbaar, op het net publiceren. Maar ook de zakelijke gebruiker kan best nog wat van deze campagne opsteken.
Zo las ik laatst op zomaar een forum het relaas van een Amersfoortse ZZP’er. Met zichtbaar genoegen, veel enthousiasme en omringd door een woud van smiley’s, vertelt ze op een internetforum zonder schroom hoe zij de klant belazert op de reiskosten. En dat terwijl iedereen, dus ook een potentiĆ«le klant, haar gewraakte uitspraak via Google binnen twee klikken tevoorschijn heeft getoverd. Niet slim.
Maar niet alleen zelfstandigen kunnen een gevaar voor zichzelf zijn op het internet, ook werknemers kunnen er wat van. Maar liefst acht procent van alle Amerikaanse bedrijven met meer dan 1000 werknemers zegt wel eens een medewerker te hebben ontslagen vanwege ontoelaatbare activiteiten op Social Media. Dat varieert van het beledigen van de baas tot het zwartmaken van het hele bedrijf. Voor zover ik weet hebben we in Nederland nog geen vergelijkbare ontslagen gehad, maar het is slechts een kwestie van tijd tot Sascha de Boer op het 8-uur journaal het eerste ‘Hyves-ontslag’ wereldkundig maakt.
Dat uitlatingen van medewerkers schadelijk kunnen zijn voor de bedrijfsvoering lijkt me duidelijk. Want hoe subjectief die uitingen ook zijn, er is altijd wel iemand op het net te vinden die een mening voor waarheid aanneemt en verder zal verspreiden. Om dat te voorkomen kan een werkgever, behalve een goed werkgever zijn, er ook voor kiezen Social Media onderdeel te maken van het beleid. Want behalve een aantal valkuilen, bieden Social Media vooral heel veel kansen. Maar dan moet u er als werkgever wel bereid zijn tijd en moeite in te investeren.
Consistentie is daarbij van het grootste belang. Het kan gewoonweg niet dat u op site A ‘B’ zegt en op site B ‘A’. Daarom doet u er verstandig aan een plan van aanpak te maken, waarin u duidelijk maakt hoe u zich wenst te positioneren op het internet en hoe uw medewerkers daaraan kunnen bijdragen. Bijkomend voordeel is dat u uw medewerkers niet alleen laat bijdragen aan de ‘branding’ van het bedrijf, maar ze tegelijk in staat stelt aan ‘personal branding’ te doen.
U dient zich er echter wel van doordrongen te zijn dat wie eenmaal begint met het gebruiken van Social Media, er niet zomaar mee kan stoppen. Maar eigenlijk kan en mag dat geen belemmering zijn. Want voor wie zich eenmaal in de kijker weet te spelen, kan de impact gigantisch zijn. Positief welteverstaan.